Co oznacza wartość Alfa?
W kontekście obrazowania Java wartość alfa określa poziom przezroczystości obrazu. Kanały alfa Java przenoszą informacje o przezroczystości dla każdego obrazu. Wartości alfa mieszczą się w zakresie od 0,0 do 1,0 włącznie, gdzie 0,0 oznacza całkowitą przezroczystość, a 1,0 całkowitą nieprzezroczystość. Efekty przezroczystości można uzyskać, używając wartości alfa.
Techoteka wyjaśnia wartość Alfa
Przezroczystość to fizyczna właściwość materiału, która określa ilość światła, jaka może przejść przez materiał. Szkło jest dobrym przykładem materiału przezroczystego. Obiekty, które nie przepuszczają światła, są nieprzezroczyste. W obrazowaniu Java obraz źródłowy znika, gdy wartość alfa wynosi 0,0, i jest całkowicie nieprzezroczysty, gdy wartość alfa wynosi 1,0. Tak więc, dowolna wartość alfa między 0,0 a 1,0 może być wybrana dla różnych stopni przezroczystości. Klasa AlphaComposite używa wartości alfa do tworzenia efektów obrazowania prześwitującego.
Oto przykład wartości alfa: Niech okrąg A będzie miejscem docelowym, a okrąg B źródłem. Gdy okrąg B zostanie nałożony na okrąg A, stopień okręgu A pokazany przez okrąg B może być zmieniany przez dostosowanie wartości alfa okręgu B. Jeśli okrąg B ma wartość alfa równą 1, jest nieprzezroczysty. Zatem okrąg A może nie być widoczny przez B. Gdy okrąg B ma wartość równą 0, jest przezroczysty, a okrąg A jest w pełni widoczny.