PageRank to algorytm używany przez wyszukiwarkę Google do pomiaru autorytetu strony internetowej. Chociaż szczegóły dotyczące PageRank są zastrzeżone, powszechnie uważa się, że liczba i znaczenie linków przychodzących do danej strony są istotnym czynnikiem.
PageRank był pierwotną koncepcją leżącą u podstaw powstania Google. Opiera się on luźno na systemie cytowań, w którym artykuł cytowany w wielu innych publikacjach jest uważany za bardziej autorytatywny/ważny niż artykuł z niewielką liczbą cytowań. Biorąc pod uwagę ten tok rozumowania, link do strony jest podobny do cytowania, ponieważ implikuje autorytet.
Co oznacza PageRank?
Kluczowe jest zrozumienie, że nikt tak naprawdę nie wie, co składa się na PageRank. Wielu uważa, że istnieją dziesiątki, jeśli nie setki czynników, ale korzenie sięgają pierwotnej koncepcji linkowania. Nie chodzi tylko o liczbę linków. Tysiące linków z witryn o niskim autorytecie mogą być warte garści linków z witryn o wysokim autorytecie.
PageRank jest często uważany za liczbę z przedziału od 0 do 10 (gdzie 0 oznacza najniższą wartość, a 10 najwyższą), choć prawdopodobnie jest to również niepoprawne. Większość specjalistów SEO uważa, że wewnętrznie liczba ta nie jest liczbą całkowitą, lecz liczbą dziesiętną. Przekonanie to wynika głównie z paska narzędzi Google, który wyświetla PageRank strony jako liczbę z przedziału od 0 do 10. Nawet to przybliżenie jest zgrubne, ponieważ Google nie publikuje swoich najnowszych danych PageRank w celu ochrony danych algorytmu.
Wreszcie, i być może najważniejsze, PageRank to tylko jeden z wielu czynników, które Google wykorzystuje do określenia pozycji witryny w wynikach wyszukiwania dla danego zapytania. Nie jest to jednak jedyny czynnik.