Co oznacza DALL-E?
DALL-E to system sztucznej inteligencji (AI) stworzony przez OpenAI, który może tworzyć realistyczne obrazy z komunikatów tekstowych. Nazwa DALL-E to połączenie imienia Salvadora Dali, słynnego artysty, i filmu Pixara WALL-E.
OpenAI oficjalnie ogłosiło DALL-E w styczniu 2021 r. System wykorzystuje kombinację dwóch poprzednich modeli do tworzenia realistycznych obrazów – GPT-3 i Generative Adversarial Networks (GAN).
Po początkowym sukcesie DALL-E, OpenAI ogłosiło jego następcę, DALL-E 2, w kwietniu 2022 r. DALL-E 2 opiera się na możliwościach oryginalnego systemu, umożliwiając tworzenie bardziej realistycznych obrazów i włączanie różnych stylów, które wcześniej były niemożliwe.
Techoteka wyjaśnia czym jest DALL-E
DALL-E był pierwszym systemem opartym na AI, który podkreślił możliwości funkcji zamiany tekstu na obraz. Użytkownicy mogą podawać krótkie frazy, które DALL-E zrozumie i tworzyć obrazy reprezentujące monit. DALL-E zawiera również mechanizm oceny, aby określić, czy ostateczny obraz jest dokładny.
Mechanizm DALL-E łączy elementy przetwarzania języka naturalnego, uczenia maszynowego i komputerowej wizji. Oznacza to, że obrazy, które DALL-E jest w stanie wytworzyć, mogą być abstrakcyjne i niemożliwe w prawdziwym świecie. Na przykład użytkownik mógłby poprosić DALL-E o stworzenie obrazu lisa z trzema rękami czytającego książkę o Harrym Potterze – a on szybko by to zrobił.
Biorąc pod uwagę niesamowite możliwości oferowane przez DALL-E, system szybko zyskał uwagę głównych mediów i mediów społecznościowych. Ta uwaga była zarówno pozytywna, jak i negatywna ze względu na jego zdolność do zakłócania w takich branżach, jak reklama, sztuka i rozrywka.
Jak działa technologia DALL-E?
Mechanika systemu DALL-E jest wysoce złożona i trudna do zrozumienia dla osób niebędących specjalistami. Jednak DALL-E wykonuje cztery ważne kroki podczas tworzenia obrazów:
- Przetwarzanie wstępne: DALL-E pobiera podpowiedzi tekstowe dostarczone przez użytkowników i konwertuje je na wektory. Następnie używa modelu językowego (np. GPT-3), aby zrozumieć, co użytkownik chce osiągnąć.
- Kodowanie: Wektory utworzone na etapie przetwarzania wstępnego są używane do tworzenia obrazu, który dokładnie pasuje do podpowiedzi tekstowej dostarczonej przez użytkownika.
- Dekodowanie: DALL-E udoskonali obraz wiele razy, aby zapewnić realizm podczas fazy dekodowania. Następnie DALL-E „oceni” wynik końcowy za pomocą sieci dyskryminatorów – jeśli potrzebne są dodatkowe zmiany, system ułatwi dodatkowe udoskonalenia.
- Wyjście: Po zakończeniu wszystkich udoskonaleń sfinalizowany obraz jest prezentowany użytkownikowi jako wyjście.
Dzięki DALL-E 2 proces ten został ulepszony, dzięki czemu wyjścia dokładniej odpowiadają danym wejściowym. Ponadto DALL-E 2 może zapewnić znacznie wyższą jakość obrazu niż oryginalny system.
Potencjalne zastosowania DALL-E
Potencjalne zastosowania DALL-E są nieograniczone i będą miały zastosowanie w wielu dziedzinach. Oto kilka najczęstszych przykładów:
- Reklama: Reklamodawcy mogą używać DALL-E do tworzenia realistycznych obrazów produktów, które chcą sprzedawać. Znacznie obniży to koszty prowadzenia działalności, ponieważ wymagania dotyczące fotografii i edycji zostaną drastycznie zredukowane.
- Rozrywka: DALL-E może całkowicie zmienić oblicze branży rozrywkowej, niezależnie od tego, czy chodzi o filmy, programy telewizyjne czy gry wideo. Twórcy franczyz medialnych mogliby używać DALL-E do tworzenia koncepcji postaci, poziomów, tła lub dowolnego innego elementu procesu projektowania – eliminując potrzebę płacenia ekspertom w tej dziedzinie.
- Sztuka: Wyniki DALL-E mogłyby teoretycznie stworzyć zupełnie nowy obszar świata sztuki – dzieła sztuki AI. Prawdopodobnie zapewniłoby to niezliczone sposoby, w jakie użytkownicy mogliby zarabiać na stworzonych dziełach sztuki.
- Szkoły: Nauczyciele mogliby używać DALL-E do zapewniania pomocy wizualnych w celu zwiększenia możliwości uczenia się swoich uczniów. Może to być szczególnie przydatne, jeśli nauczyciel nie ma umiejętności rysowania/malowania, ale nadal chce korzystać z tych pomocy wizualnych w klasie.
Chociaż możliwe korzyści DALL-E są nieograniczone, pojawiło się wiele obaw etycznych dotyczących tej technologii. Najbardziej widoczne obawy dotyczą „deepfake’ów” – obrazów lub filmów tworzonych przez systemy AI bez żadnego uzasadnienia w świecie rzeczywistym.
Wzrost liczby deepfake’ów jest prawdziwym problemem na całym świecie, ponieważ mogą mieć daleko idące konsekwencje. Na przykład ktoś mógłby użyć systemu AI, takiego jak DALL-E, do stworzenia fotorealistycznego obrazu polityka w kompromitującej sytuacji. Następnie media mogłyby udostępnić ten obraz, szkodząc reputacji polityka.
Istnieją również obawy dotyczące praw własności do wyników DALL-E. Kto jest właścicielem tych obrazów – czy jest to użytkownik, który dostarcza tekst zachęty, czy DALL-E (OpenAI)? Na razie nie ma jasnej odpowiedzi na to pytanie, co rodzi pytania dotyczące kwestii praw autorskich i praw własności intelektualnej.