E-E-A-T to zbiór zasad, którymi posługują się Google Quality Raterzy do oceny jakości treści internetowych. E-E-A-T to skrót od słów Expertise, Experience, Authoritativeness i Trustworthiness (Ekspertyza, Doświadczenie, Autorytet i Zaufanie).
Co to jest Google E-E-A-T?
Google Quality Raterzy to osoby oceniające, zatrudniane przez zewnętrznych konsultantów na całym świecie, aby pomóc wyszukiwarce Google nauczyć się zwracać najbardziej przydatne i trafne informacje dla danego zapytania.
Oceny oceniających nie mają bezpośredniego wpływu na wyniki wyszukiwania, ale ponieważ Google zatrudnia ponad 16 000 kontrahentów, którzy codziennie korzystają z E-E-A-T do oceny jakości stron internetowych, zasady te stały się ważną koncepcją w optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO).
Techoteka wyjaśnia czym jest E-E-A-T
Chociaż może się wydawać, że Google ma wiele wyszukiwarek, ponieważ oferuje wyspecjalizowane wyszukiwania, takie jak Google Images, Google News i Google Maps, w rzeczywistości są to różne funkcje tej samej wyszukiwarki.
Początkowo wyniki wyszukiwania Google były w dużej mierze oparte na jednym algorytmie o nazwie PageRank. Obecnie Google korzysta ze złożonego systemu algorytmów sztucznej inteligencji (AI), które współpracują ze sobą, aby tworzyć strony wyników wyszukiwania Google (SERP).
Celem wykorzystania opinii E-E-A-T od ewaluatorów jest umożliwienie naukowcom danych i inżynierom AI Google zrozumienie, jak dobrze ich sztuczna inteligencja typu „black box” spełnia informacyjne, transakcyjne i nawigacyjne potrzeby użytkowników – oraz które algorytmy wyszukiwania wymagają dostosowania.
Na przykład w 2022 roku Google ogłosiło, że wprowadziło ponad 4725 zmian w algorytmach wyszukiwarki. Treści zgodne z zasadami E-E-A-T miały większe szanse na utrzymanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, prawdopodobnie dlatego, że doświadczenie, wiedza specjalistyczna, autorytet i zaufanie są ściśle powiązane z nadrzędnym celem Google, jakim jest dostarczanie użytkownikom przydatnych wyników wyszukiwania.
Czym są Wytyczne Google dla Oceny Jakości Wyszukiwania (SQEG)?
E-E-A-T to element Wytycznych Google dla Oceny Jakości Wyszukiwania (SQEG) dla ewaluatorów. Wytyczne to pisemne instrukcje, które mają pomóc zewnętrznym ewaluatorom w różnych częściach świata w ocenie jakości danej strony internetowej w ten sam sposób.
Każdy ewaluator stosuje te same kryteria, aby określić, czy strona internetowa powinna otrzymać ocenę wysokiej, średniej czy niskiej jakości.
Google jasno stwierdza, że opinie nie są wykorzystywane do pozycjonowania stron internetowych. Zgodnie z wytycznymi „oceny służą do pomiaru skuteczności wyszukiwarek w dostarczaniu przydatnych treści użytkownikom na całym świecie. Oceny służą również do ulepszania wyszukiwarek poprzez podawanie przykładów przydatnych i nieprzydatnych wyników dla różnych wyszukiwań”.
Wytyczne SQEG są okresowo aktualizowane w celu odzwierciedlenia zmian w:
- Technologii
- Protokołach
- Zachowaniach użytkowników
- Aspektach prawnych
- Trendach w e-commerce
Pierwotnie zadaniem Quality Raterów była ocena jakości stron internetowych pod kątem ich kompetencji, autorytetu i wiarygodności (E-A-T).
W grudniu 2022 r. zaktualizowano jednak wytyczne, a Quality Raterzy musieli również brać pod uwagę, w jakim stopniu twórca treści posiada doświadczenie z pierwszej ręki lub życiowe w danej tematyce.
W wytycznych wyjaśniono, że nie jest konieczne wyraźne rozgraniczenie między doświadczeniem, wiedzą specjalistyczną i autorytetem, ponieważ te trzy cechy mogą się pokrywać. Zamiast tego Google zaleca traktowanie zaufania jako najważniejszego czynnika decydującego o wysokiej jakości treści na stronie internetowej.
Google definiuje zaufanie jako „stopień, w jakim strona jest rzetelna, uczciwa, bezpieczna i wiarygodna”.
Wymaga to oceny następujących elementów:
- Co strona internetowa lub twórcy treści mówią o sobie.
- Co inni mówią o stronie internetowej lub twórcach treści.
- Składników strony internetowej, w tym treści głównej.
E-E-A-T i SEO
Wytyczne dla Oceniających Jakość Wyszukiwania mogą być cennym źródłem informacji, które pomoże twórcom treści i wydawcom witryn zrozumieć, dlaczego niektóre strony internetowe zajmują wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania niż inne.
W zatłoczonej przestrzeni cyfrowej wykazanie się wyższym poziomem wiedzy specjalistycznej, doświadczenia, autorytetu i wiarygodności może zapewnić przewagę konkurencyjną.
Pomaga to wyróżnić się treściom i zwiększa szanse na to, że twórca treści zostanie uznany za wiarygodne i wiarygodne źródło informacji online.
Według Google zasady E-E-A-T mogą się wzajemnie przenikać w różny sposób, w zależności od charakteru strony internetowej i jej tematyki.
Wytyczne SQEG zalecają, aby w celu oceny wiarygodności twórcy treści wziąć pod uwagę konkretny cel, typ i tematykę strony oraz określić, jakie cechy czynią go wiarygodnym i godnym zaufania źródłem w danym scenariuszu.